Artificial intelligence in the 2023 plan for education training in Uruguay
DOI:
https://doi.org/10.18861/cied.2025.16.1.3951Keywords:
emerging technologies, artificial intelligence, educator training, curriculum, digital competenceAbstract
The simultaneity with which tools based on Artificial Intelligence (AI) become popular and the emergence of the new curricular design for the training of educators in 2023 in Uruguay provide relevance to investigating the AI role in the curriculum. The research seeks to characterize the inclusion of AI in the current teacher training plan. From a qualitative approach, it analyzes the plan's content and the programs of 70 curricular units. As a result, it was found to be named directly on 21 occasions. The incorporation of digital technologies is identified, in general, throughout the entire plan. Digital competencies related to inclusion, communication, attribution, design of classroom activities, and data analysis are present. Weaknesses are evident in the incorporation of AI tools in the didactic dimensions. The number of curricular units in which it is directly referred to is 11; the recording of the risks that this entails is scarce. From the articulation of these curricular features with the country's background and trajectory in terms of technologies used for educational purposes (Ceibal), it is possible to design a SWOT matrix. The conclusions point out the need to more explicitly address the disruption generated by these technologies in the educational space. Thus, it is necessary to provide inputs for the proper use of artificial intelligence, with particular attention to those aspects that are little present in the plan.
Downloads
References
Administración Nacional de Educación Pública - Consejo de Formación en Educación (2023). Transformación Curricular. https://www.cfe.edu.uy/index.php/transformacion-curricular-cfe
Administración Nacional de Educación Pública - Consejo de Formación en Educación (2023a). Marco curricular de la formación de grado de los educadores. https://www.cfe.edu.uy/images/stories/pdfs/documentos_aprobados_cfe/2022/Marco_CurricularCFE_2023.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - Consejo de Formación en Educación (2023b). Plan 2023 de la formación de grado de los educadores. Maestro de Educación Primaria. https://www.cfe.edu.uy/images/stories/pdfs/planes_programas/plan_2023/maestro_educador_primaria/Plan_2023_MEP.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - Consejo de Formación en Educación (2023c). Plan 2023 de la formación de grado de los educadores. Maestro de Primera Infancia. https://www.cfe.edu.uy/images/stories/pdfs/planes_programas/plan_2023/MPI/Plan_2023_MPI.pdf
Administración Nacional de Educación Pública - Dirección Sectorial de Planificación Educativa (2024). La Inteligencia Artificial en la Educación. https://www.anep.edu.uy/sites/default/files/images/2024/noticias/julio/240709/Documento%20IA.pdf
Andréu Abela, J. (2002). Las técnicas de análisis de contenido: una revisión actualizada. Fundación Centro Estudios Andaluces, Universidad de Granada.
Area-Moreira, M., Santana Bonilla, P., & Sanabria Mesa, A. (2020). La transformación digital de los centros escolares. Obstáculos y resistencias. Digital Education Review, (37), 15-31. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.15-31
Artopoulos, A. (2023). Imaginarios de IA generativa en educación. Revista Hipertextos, 11(19), 183-200. https://doi.org/10.24215/23143924e070
Artopoulos, A., & Lliteras, A. (2024). La emergencia de la alfabetización crítica en IA. La reconstrucción social de la ciudadanía en democracias bajo acecho digital. Revista Diálogo Educacional 24(80).
Artopoulos, A., & Olivero, J. (2024). Fascinación, IA silvestre y el desafío de enseñar a leer algoritmos. En S. Umpiérrez Oroño, C. Cabrera Borges & M. Questa-Torterolo (Eds.), Inteligencia Artificial en Educación: Contribuciones desde la teoría, las prácticas pedagógicas y la investigación. (pp. 61-76). Magro.
Cabrera Borges, C., Cabrera Borges, A., Carámbula, S., Pérez, A., & Pérez, M. (2018). Tecnologías digitales: análisis de planes de profesorado de Uruguay. Cuadernos de Investigación Educativa, 9(2), 13-32. https://doi.org/10.18861/cied.2018.9.2.2858
Castañeda, L., Salinas, J., & Adell, J. (2020). Hacia una visión contemporánea de la Tecnología Educativa. Digital Education Review, (37), 240-268. https://doi.org/10.1344/der.2020.37.240-268
Consejo de Formación en Educación (2023). https://www.cfe.edu.uy/
Curi, M., Koleszar, V., Capdehourat, G., Pereiro, E., Lorenzo, B., & Folgar, L. (2024) Construyendo inteligencia artificial para la educación 2024. Ceibal. https://pensamientocomputacional.ceibal.edu.uy/wp-content/uploads/2024/06/Construyendo-Inteligencia-Artificial-para-la-educacion.pdf
Echeverría Samanes, B., & Martínez Clares, P. (2018). Revolución 4.0, competencias, educación y orientación. Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria, 12(2), 4-34. https://doi.org/10.19083/ridu.2018.831
Ertmer, P., & Ottenbreit-Leftwich, I. (2010). Teacher Technology Change: How Knowledge, Confidence, Beliefs, and Culture Intersect. JRTE, 42(3), 255–284.
Esteve-Mon, F., Castañeda, L., & Adell, J. (2018). Un modelo holístico de Competencia Docente para el mundo digital. Revista interuniversitaria de Formación de Profesorado, 32(1), 105-116.
Gendler, M. (2024). Datificación social e inteligencia artificial: ¿hacia un nuevo “salto de escala”? Resonancias, Revista de filosofía, (17), 121-141. https://doi.org/10.5354/0719-790X.2024.74503
Guardeño-Juan, M., & Calatayud-Requena, L. (2024). Educación para la Ciudadanía y Desarrollo Sostenible en el currículum de España y Finlandia. Atenas, 62(e11383), 1-14.
Holmes, W. (2023). The Unintended Consequences of Artificial Intelligence and Education. Education International Research. https://www.ei-ie.org/en/item/28115:the-unintended-consequences-of-artificial-intelligence-and-education
Huang, K. T., Ball, C., Francis, J., Ratan, R., Boumis, J., & Fordham, J. (2019). Augmented versus virtual reality in education: an expolratory study examinig science knowlede retention when using agumented reality/virtual reality mobile applicatins. Cyberpsychology, Behaviour and Social Networking, 2(22), 105-110. https://doi.org/10.1089/cyber.2018.0150
Kanobel, M. C., Galli, M. G., & Chan, D. M. (2023). Competencias digitales docentes en el nivel de educación superior en Argentina. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(2), 125-147. https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.2.3402
Krippendorff, K. (2013). Content analysis: an introduction to its methodology (3th ed.). Sage Publications.
Lion, C. (2022). Is Artificial Intelligence the magic potion that will lead us to improve the quality of higher education? En E. Green, D. Singh & R. Chia, (Eds.), AI Ethics and Higher Education Good Practice and Guidance for Educators, Learners, and Institutions (pp. 147-170). Globethics.net.
Lion, C., Kap, M., & Ferrarelli, M. (2023). Universidades desafiadas: alfabetismos fluidos, hibridaciones y nuevas estrategias de enseñanza. Revista Educación Superior y Sociedad, 35(2). https://doi.org/10.54674/ess.v35i2.768
Mejía Navarrete, J. (2011). Problemas centrales del análisis de datos cualitativos. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social, 1(1), 47-60.
Mels, C., Lagoa, L., Collazzi, G., & Cuevasanta, D. (2023). Desafíos y oportunidades para la formación continua del profesorado en Uruguay. Cuadernos de Investigación Educativa, 14(2). https://doi.org/10.18861/cied.2023.14.2.3430
Morduchowicz, R. (2023). La Inteligencia Artificial. ¿Necesitamos una nueva educación? UNESCO. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000386262
Osorio Ospina, A. (2021). Concepciones de los docentes de educación superior acerca del currículo: una mirada contemporánea. Ciencias Sociales Y Educación, 10(19), 141–166. https://doi.org/10.22395/csye.v10n19a6
Plan Ceibal (2017). Plan Ceibal 10 años. 2007-2017. https://siteal.iiep.unesco.org/sites/default/files/sit_accion_files/10_anos_plan_ceibal.pdf
Porta, L., & Silva, M. (2003). La investigación cualitativa: el análisis de contenido en la investigación educativa. Anuario Digital de Investigación Educativa, 14, 1-18.
Piñeiro-Naval, V. (2020). The content analysis methodology. Uses and applications in communication research on Spanish-speaking countries. Communication & Society, 33(3), 1-15. https://doi.org/10.15581/003.33.3.1-15
Raffaghelli, J., & Stewart, B. (2022). La complejidad como enfoque para la alfabetización de datos en la Educación Superior: hacia culturas de datos justas. En P. Rivas Vargas, R. Miño Puicercós & E. Passeron (Eds.), Educar con sentido transformador en la universidad (pp. 161-173). Octaedro. https://doi.org/10.36006/15215-1
Rama, C. (2023). Cuadernos de universidades. Disrupción digital. Universidad 4.0 e inteligencia artificial. UDUALC. https://udualc.org/wp-content/uploads/2023/12/Cuaderno-24_Disrupcion-digital.pdf
Rivas, A., Buchbinder, N., & Barrenechea, I. (2023). El futuro de la Inteligencia Artificial en Educación en América Latina. Profuturo; OEI. https://teachertaskforce.org/es/centro-de-conocimientos/el-futuro-de-la-inteligencia-artificial-en-educacion-en-america-latina
Sánchez, M., & Carbajal, E. (2023). La inteligencia artificial generativa y la educación universitaria: ¿Salió el genio de la lámpara? Perfiles Educativos, 45(Especial), 70-86. https://doi.org/10.22201/iisue.24486167e.2023.Especial.61692
Ubal, M., Tambasco, P., Martínez, S., & García, M. (2023). El impacto de la Inteligencia Artificial en la educación. Riesgos y potencialidades de la IA en el aula. Revista interuniversitaria de investigación en tecnología educativa, (15), 41-57. https://doi.org/10.6018/riite.584501
Umpiérrez Oroño, S., & Cabrera Borges, C. (2024). Un reload necesario en las competencias digitales de docentes y estudiantes. En S. Umpiérrez Oroño, C. Cabrera Borges & M. Questa-Torterolo (Eds.), Inteligencia artificial en educación: Contribuciones desde la teoría, las prácticas pedagógicas y la investigación (pp. 241-262). Magro.
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2022). Recomendaciones sobre la ética de la inteligencia artificial. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000381137_spa
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2023). ChatGPT e Inteligencia Artificial en la educación superior: Guía de inicio rápido. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000385146_spa
United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization [UNESCO] (2024). Guía para el uso de IA generativa en educación e investigación. https://www.unesco.org/es/digital-education/artificial-intelligence
Vaillant, D. (2024). Formación docente en un mundo interconectado. Revista Española de Educación Comparada, (44), 71-87. https://doi.org/10.5944/reec.44.2024.37806
Williamson, B., Gulson, K. N., Perrotta, C., & Witzenberger, K. (2022). Amazon and the New Global Connective Architectures of Education Governance. Harvard Educational Review, 92(2), 231–256. https://doi.org/10.17763/1943-5045-92.2.231